22/06/2026

El passat dissabte 13 de juny, el GOB Menorca va organitzar una nova concentració de la campanya Via Menorca. Sota el lema “fartes”, el GOB va convocar la ciutadania menorquina a la plaça de la Biosfera, davant la seu del Consell Insular, per reclamar la superació del monocultiu turístic i defensar el dret a l’habitatge.
La sorpresa va aparèixer just el dia abans de la concentració en forma de tanca publicitària, d’aquelles que no són barates, amb un gràfic i una pregunta: “Qui ha massificat Menorca?”. Deuen estar nerviosos, a cal PP, per dedicar tants esforços a intentar deslegitimar la campanya Via Menorca. Segons el Partit Popular, que és qui ha posat i pagat aquesta tanca publicitària, el creixement turístic dels darrers anys hauria estat provocat pels partits d’esquerres que van governar al Consell Insular de Menorca entre 2015 i 2023.
La sucursal menorquina del PP podria haver intentat quedar bé, com fa amb altres col·lectius i persones, dient que comparteixen les preocupacions dels manifestants, maldament després facin el contrari del que se’ls demana. D’açò en són experts. Amb el GOB i Via Menorca, però, el PP ha optat per l’enfrontament obert. De fet, les acusacions al GOB d’actuar per motivacions polítiques han estat una constant per part del PP i de l’equip de govern insular durant aquests darrers tres anys. La realitat, però, és que el GOB i l’ecologisme menorquí mai han deixat de tenir una actitud reivindicativa en defensa del territori i contra la massificació turística, independentment del color polític que hi hagi hagut a les institucions. Fets aquests aclariments previs, però, contestarem la pregunta del milió: qui ha massificat Menorca?
Entre 2015 i 2023, en l’etapa que el Consell Insular va ser governat pel tripartit d’esquerres, es van adoptar algunes mesures per intentar frenar la massificació turística o, si més no, per atenuar-ne els efectes negatius sobre la vida de la població menorquina. Alguns exemples d’aquestes mesures són el bus entre Ciutadella i Macarella, amb la consegüent prohibició d’accedir-hi amb vehicle privat durant la temporada alta; o bé la zonificació del lloguer turístic, per la qual es va prohibir l’any 2018 la creació de noves places de lloguer turístic en pobles, en ciutats i en sòl rústic. D’aquesta manera, s’intentaven preservar els nuclis tradicionals per a la població resident.
També durant aquests vuit anys, el Consell Insular de Menorca va tramitar i aprovar la revisió del PTI que, entre altres coses, regula els establiments de turisme rural (agroturismes, hotels rurals, etc.) i limita la proliferació de piscines en sòl rústic. Entenent, però, que el PTI no era suficient per aplicar algunes mesures que necessita Menorca per fer front als reptes d’avui, el tripartit també va impulsar l’aprovació de la Llei de Menorca Reserva de Biosfera, que, entre altres coses, permet limitar l’entrada de vehicles a Menorca. Desgraciadament, però, el tripartit no va tenir temps per aplicar aquesta limitació. Si bé el procés participatiu per redactar la llei va començar el 2019, quan Maite Salord era consellera de Medi Ambient, la llei no es va aprovar al Parlament fins al febrer de 2023. En aquell moment, es va encarregar el primer estudi de capacitat de càrrega de vehicles de Menorca, però no hi va haver temps d’aplicar la limitació abans de les eleccions del mes de maig de 2023.
De manera paral·lela a aquestes actuacions duites a terme pel Consell Insular entre 2018 i 2023, la majoria parlamentària d’esquerres al Parlament va fer possible crear l’impost d’estades turístiques (2016) i la moratòria de noves places turístiques (2022).
No fa falta dir que l’aprovació de cadascuna d’aquestes mesures va anar acompanyada de l’oposició del PP, així com les corresponents acusacions de turismofòbia i les advertències que caurien sobre Menorca les deu plagues d’Egipte. Així, el PP de Menorca va votar en contra de l’impost d’estades turístiques, de la zonificació del lloguer turístic, de la moratòria turística, de la Llei de Menorca Reserva de Biosfera o de la revisió del PTI de 2023. En cadascun d’aquests avenços, el PP amenaçava de derogar-lo just pogués tocar poder de nou. Per sort, han rectificat alguns dels seus plantejaments, segurament empesos per la pressió social i per l’evidència de la realitat, de manera que no s’han atrevit a desmuntar el gruix d’aquestes mesures turismofòbiques. Llavors, la pregunta per al PP és ben oportuna: realment l’esquerra és la culpable de la massificació turística, o és massa turismofòbica? És evident que no és possible ser una cosa i la contrària a la vegada.
Mentrestant, el Partit Popular ha desaprofitat tres anys en què hauria pogut limitar l’entrada de vehicles, tot i tenir l’eina jurídica (la Llei Menorca Reserva de Biosfera) i l’estudi de capacitat de càrrega de vehicles fet. A més, ha recuperat places turístiques que estaven de baixa per poder tornar a posar-les al mercat. I, per si no fos prou, ha intentat modificar el PTI per afegir 24.000 noves places turístiques sobre Menorca i permetre el lloguer turístic al camp.
És molt legítim ser crítics amb els governs d’esquerres al Consell Insular: podem discutir si les mesures adoptades van ser suficients o si es va actuar amb prou rapidesa per adaptar-se a una realitat que evoluciona ràpidament. En cap cas, però, no ens podem deixar enganar per aquells que sempre han volgut vendre fins al darrer pam de Menorca: de lliçons del PP, ni mitja!